Важливо пам'ятати відмінність між складносурядним реченням (частини в реченні рівноправні, питання поставити не можна) та складнопідрядним (є головна і підрядна частина, можна поставити питання). Саме на особливостях таких речень зосереджено увагу в таблиці. Звісно, таблиця не повна, ви можете взяти її за основу та доповнити її на свій смак, додавши самостійно інформацію, наприклад, про просте односкладне та безсполучникове речення.
РЕЧЕННЯ
ПРОСТЕ
Я люблю білі троянди.
Двоскладане
(є підмет і присудок)
Односкладне
(лише один головний член: підмет або присудок)
СКЛАДНЕ
СПОЛУЧНИКОВЕ
БЕЗспо-лучни-кове
(частини поєднані між собою за допомогою інтонації, а на письмі розділовим знаком - , ; :)
СКЛАДНОСУРЯДНЕ
[ ], сп. [ ]
СКЛАДНОПІДРЯДНЕ
[ ], сп. ( )
Єднальні (і, й , та)
Пройде дощ, і земля вкриється зеленою травою.
[ ], і [ ].
Протиставні (а, але, зате, однак, проте, та)
Я хочу слухати Моцарта, а вона – Шопенгауера.
[ ], а [ ].
Розділові (або…або, чи..чи, чи то…чи то)
Чи то холодні зірки мерехтіли в темному небі, чи то Чумацький шлях простягався у вічність.
Чи то [ ], чи то[ ].
Означальні. Питання: який, яка, яке, які?
Я не такий, щоб зрадити людину.
[ ], щоб ( ).
З’ясувальні. Питання: хто, що, кого, чого, кому, чому, ким, чим? тощо.
Писав щось, чого ніколи не побачить стороннє око.
[ ], чого ( ).
Обставинні.
МІСЦЯ (де, куди, звідки?)
Посадили ми сосновий бір там, де колись були піски.
[ ], де ( ).
ЧАСУ (коли, як довго, з яких пір? тощо)
Як тільки весна вступила в свої права, Меланка вибігала в поле
Як тільки ( ), [ ].
СПОСОБУ ДІЇ, МІРИ І СТУПЕНЯ (як, яким способом, наскільки? тощо)
Миколка так злякався гусака, що аж тремтів усім тілом.
[ ], що ( ).
ПОРІВНЯЛЬНІ (як саме, подібно до чого?)
Довгим ключем пливуть по небу хмари, мов журавлі летять у вирій.
ПРИЧИНИ (чому, через що?)
Я не змогла прийти на зустріч, бо захворіла.
[ ], бо ( ).
МЕТИ (для чого, навіщо, з якою метою?)
Данило постукав у віконце, щоб мати відчинила йому двері.
[ ], щоб ( ).
УМОВИ (за якої умови?)
Якби дались мені орлині крила, то за синім морем би милого знайшла.
Якби (…), то[ ].
ДОПУСТОВІ (незважаючи на що?)
Йшли в степи майстри ланів, хоча дощ холодний лив.
[ ], хоча ( ).
НАСЛІДКОВІ
( НЕ відпов. на питання. Сполучник «так що»)
Листя горобини з зеленого стало жовтим, так що його важко було відрізнити від ягід.
[ ], так що ( ).
РЕЧЕННЯ
| |||
ПРОСТЕ
Я люблю білі троянди.
Двоскладане
(є підмет і присудок)
Односкладне
(лише один головний член: підмет або присудок)
|
СКЛАДНЕ
| ||
СПОЛУЧНИКОВЕ
|
БЕЗспо-лучни-кове
(частини поєднані між собою за допомогою інтонації, а на письмі розділовим знаком - , ; :)
| ||
СКЛАДНОСУРЯДНЕ
[ ], сп. [ ]
|
СКЛАДНОПІДРЯДНЕ
[ ], сп. ( )
| ||
Єднальні (і, й , та)
Пройде дощ, і земля вкриється зеленою травою.
[ ], і [ ].
Протиставні (а, але, зате, однак, проте, та)
Я хочу слухати Моцарта, а вона – Шопенгауера.
[ ], а [ ].
Розділові (або…або, чи..чи, чи то…чи то)
Чи то холодні зірки мерехтіли в темному небі, чи то Чумацький шлях простягався у вічність.
Чи то [ ], чи то[ ].
|
Означальні. Питання: який, яка, яке, які?
Я не такий, щоб зрадити людину.
[ ], щоб ( ).
З’ясувальні. Питання: хто, що, кого, чого, кому, чому, ким, чим? тощо.
Писав щось, чого ніколи не побачить стороннє око.
[ ], чого ( ).
Обставинні.
МІСЦЯ (де, куди, звідки?)
Посадили ми сосновий бір там, де колись були піски.
[ ], де ( ).
ЧАСУ (коли, як довго, з яких пір? тощо)
Як тільки весна вступила в свої права, Меланка вибігала в поле
Як тільки ( ), [ ].
СПОСОБУ ДІЇ, МІРИ І СТУПЕНЯ (як, яким способом, наскільки? тощо)
Миколка так злякався гусака, що аж тремтів усім тілом.
[ ], що ( ).
ПОРІВНЯЛЬНІ (як саме, подібно до чого?)
Довгим ключем пливуть по небу хмари, мов журавлі летять у вирій.
ПРИЧИНИ (чому, через що?)
Я не змогла прийти на зустріч, бо захворіла.
[ ], бо ( ).
МЕТИ (для чого, навіщо, з якою метою?)
Данило постукав у віконце, щоб мати відчинила йому двері.
[ ], щоб ( ).
УМОВИ (за якої умови?)
Якби дались мені орлині крила, то за синім морем би милого знайшла.
Якби (…), то[ ].
ДОПУСТОВІ (незважаючи на що?)
Йшли в степи майстри ланів, хоча дощ холодний лив.
[ ], хоча ( ).
НАСЛІДКОВІ
( НЕ відпов. на питання. Сполучник «так що»)
Листя горобини з зеленого стало жовтим, так що його важко було відрізнити від ягід.
[ ], так що ( ).
|
Немає коментарів:
Дописати коментар